sobota, 17. februar 2018

Na sceni: Plavi orkestar, Stožice 2018


Osem let je minilo od dveh razprodanih koncertov v Hali Tivoli, koncertov, ki se takrat nikakor ne bi mogla odviti v Areni Stožice, saj je kot take sploh še ni bilo. Kot da je bilo včeraj, ko sem nekaj dni pred samima dogodkoma videl povsem običajno klapo, ki je sončnega zimskega dopoldneva sredi tedna v lokalu na znani ljubljanski ulici prisedla za sosednjo mizo in se nato kasneje prijateljsko pozdravila s priznanim lasjestrižcem, katerega salon (še vedno) domuje tik ob dotičnem lokalu. Pa ni bilo včeraj, minilo je osem let. Tako kot je minilo že skoraj dvajset let od zadnji albumov, ki sta še prinesla zimzelene hite. Plavci naj bi tokrat Stožice dejansko razprodali, čeprav je bilo med koncertom vseeno opaziti še kakšen prost sedež. In beseda sedež ima tukaj velik simbolni pomen. Nikakor namreč ne razumem, kako lahko odšteješ 20+ evrov za koncertno vstopnico skupine, ki ti očitno nekaj pomeni, nato pa polovico koncerta sediš kot na kakšni školjki. Slovenska publika je pač posebna, kar je bilo zaznati tudi v poznavanju nekoliko butičnejših komadov. Seveda so se vsi na ves glas drli, ko so zaigrali "Bolje biti pijan nego star", pa tudi manj izrazitejše pesmi, ki pa so na našem ozemlju žal še vedno prepoznane kot njihove najbolj popularne: "Ako su to samo bile laži", "Kad ti ljubav ime prozove" in "Od rođendana do rođendana". Športne dvorane na severu nekdanje skupne domovine morda res niso kraj, kjer bi se nagnetli resnični oboževalci in poznavalci Plavega orkestra, je bilo pa vseeno lepo videti, da so se dan po valentinovem skupaj zbrale različne generacije; no, vsaj vse tiste, katere zadeva razpon bandovega delovanja, torej od najstarejših, ki so bili ob izidu "Soldatskega bala" v svojih dvajsetih, pa do današnjih dvajsetletnikov. Loša, večni mladenič, kljub rosnim triinpetdesetim še vedno premore izjemno veliko energije in prav užitek ga je bilo opazovati, kako na "Suado" miga ravno tako, kot ob snemanju znamenitega videospota na vrhu sarajevske stolpnice. Dvojčka Ćeremida ostajata simpatičen zaščitni znak skupine, dobro pa se je ("Hja, po dvajsetih letih", boste rekli) vklopil tudi v perje oskubljenega pelikana odeti kitarist Saša Zalepugin, zamenjava za člana originalne zasedbe, Mladena Pavičića. Morda enega izmed vrhuncev koncerta, ki ga še nismo omenili, predstavlja izvedba komada "Sava tiho teče", ko je prav vsak izmed prisotnih v roke vzel svoj mobilni telefon ali pa celo – da, tudi takšne romantike še premoremo – pravi pravcati vžigalnik in postal ena izmed dvanajst tisoč luči v en glas prepevajoči dvorani. Naj zaključim: soliden koncert, katerega je kazila predvsem "mlačna" publika. Bo že res, da je Plavi orkestar skupina iz nekih drugih časov ...

četrtek, 15. februar 2018

Odštevamo: Sedam (2012)


"Sedam", kar seveda pomeni (pravljično) številko zaporednega albuma, je bil izdan po najdaljši pavzi do sedaj, po 13-ih letih. Če želijo Plavci "prekositi" ta rekord, potem bodo morali naslednjo ploščo izdati po letu 2025. Zakaj pa ne, poglejte vendar Stonese, ki veselo poskakujejo kljub veliko večji količini zaužite droge. Ali pa morda ravno zaradi tega? Aja, saj res, Plavi orkestar je bil vendarle vedno analogija Beatlov, za jugoslovanske Stonese pa je veljalo Bijelo Dugme. No, da ne bomo preveč zašli: na albumu se je znašla pesem Amerika, ki so jo izdali davnega 2009, prepevali pa tudi že na razprodanih koncertih v Hali Tivoli, februarja 2010. Poslušamo lahko tudi dve kolaboraciji, ki jih nismo bili vajeni – pa še to neuradnih – vse od "Soldatskega bala". "Revolucija" feat. Dubioza kolektiv je žal bolj taktična poteza in poskus približanja mlajši publiki, "Ti misliš da je meni lako" z Dragano Mirković pa, za razliko od legendarnega sodelovanja z Nado Obrić, nepotrebno pečanje s turbofolkom (prepona turbo je za zadnji stavek ključnega pomena). Vseeno komadi, kot so že omenjena "Amerika", "Slatke čari" in s funky LeeLooJamais odnosno Red Hot Chili Peppers "vibe"-i obarvani "S tvojim imenom na usnama" zadoščajo, da album ujame vsaj oba predhodnika.  

                                                                                                       Foto: www.plaviorkestar.net

sreda, 14. februar 2018

Beskonačno (1999)

"Neskončnost" je nova-stara-plava ekipa izdala ob vsesplošni noriji na koncu tisočletja, ki to pravzaprav, tehnično gledano, sploh ni bilo (citat: Seinfeld). Ustvarjalna energija ob vnovični prebuditvi enega glavnih akterjev sarajevske šole rocka (mimogrede, Loša še danes pravi, da so oni pravzaprav pop izvajalci) je bila očitno tako močna, da se je leto po "Longplay"-u rodil še "Infinity". Otvoritveni štikel, "Odlazim", upravičuje visoka pričakovanja, kar je zavajajoče, saj kasneje ta niso ravno (v celoti) izpolnjena. Vseeno omenimo naslednje komade: "Tako male stvari", pesem za čiliranje, "Šampion", kjer za hip slišimo nekaj tistega starega dobrega bandovega zvoka, pa "Ljubav nije laka stvar", slabi dve minuti dolg "feel good song"; za pristno izkušnjo pa je vmes na žalost preveč enoličnih balad in stereotipnih novodobnih balkan rock zvokov.  

                                                                       Foto: www.plaviorkestar.net 

torek, 13. februar 2018

Longplay (1998)

Po dolgi, bržkone nenadejani pavzi, ki jo je povzročila vojna na področju nekdanje Jugoslavije, je Plavi orkestar po sedmih letih izdal "Longplay". Kako tudi ne, člani banda, ki ga je zapustil Mladen Pavičić, kateri je na začetku 90-ih let odšel živet preko luže, so bili potrebni "dolgega špila", Loši, Ćeri I in Ćeri II pa se je tako pridružil kitarist Saša Zalepugin. Že prvi komad, "Ako su to samo bile laži", zveni sveže, drugače. Drugi časi, drugačen band. Večji hit sta bila tudi naslednja po vrstnem redu, "Kad ti ljubav ime prozove" in "Od rođendana do rođendana". Slednji naj bi bil po Lošini statistiki njihova najbolj popularna pesem na slovenskih tleh (brez komentarja). Zazveni še "Pita", začetek "Život je lijep" preveč spominja na Coolijev "I'll C U When U Get There", "Brodovi" pa na instrumentalno balado po vzoru "Uspavanke za Radmilu M" Belega knofa. Vsi ostali komadi so več ali manj ambientalni in žal brez kakršnegakoli presežka.  

                                                                       Foto: www.plaviorkestar.net

ponedeljek, 12. februar 2018

Odštevamo: Simpatija (1991)

Leta 1991 je Michael Jackson izdal mrzlično pričakovani album "Dangerous", balkanski prostor pa je dobil "Simpatijo", prvo ploščo Plavega orkestra po še formalnem razpadu Jugoslavije, kot smo jo poznali od konca druge svetovne vojne. Uvodni komad, "Ljubi se istok i zapad", je bržkone nastal pod političnim vplivom padca berlinskega zidu in konca hladne vojne, hkrati pa se je nova rana odprla prav na področju Evrope, kjer je band ustvarjal. Gre sicer za "obrado" dela folk rock skupine The Mamas & The Papas, katero zagotovo pozna vsak, ki si je vsaj enkrat ogledal film Forrest Gump. Naslednja priredba je "Beštija", ki se zgleduje po "Rock the Casbah" londonskega rock banda The Clash, sumljivo pa zveni tudi "Sex je bio njena svetinja", kateri zelo spominja na "Ring my Bell" Anite Ward. Omenimo še montypythonovski "Mi smo pijane budale" in "O mladosti" ter zaključno balado "Samo ponekad na tvoj rođendan".    

                                                                       Foto: www.plaviorkestar.net

nedelja, 11. februar 2018

Odštevamo: Sunce na prozoru (1989)

Za konec glasbeno enega najzanimivejših desetletij je Plavi orkestar ponudil "Sunce na prozoru", album, za katerega so si vzeli tri leta časa. Začne se udarno. "Kaja" ter "Lovac i košuta" ostajata ena boljših in prepoznavnejših komadov vse do danes. Znan je tudi "Ne brini mama", ostali pa so skozi leta bolj ali manj zapadli v pozabo. Med te spadajo z angleškim jezikom obogateni "Tell me why", kasnejši hit skupine Backstreet Boys (saj se hecam!), simpatičen in udaren "Da se 6 pretvori u 9", ki bi bil leta 2018 zlahka top hit npr. za Željka Joksimovića, "Sex, keks & rock 'n' roll", otroška pesem po vzoru mnogo boljše " ... a milicija trenira strogoću!" izpod prstov Gorana Bregovića, in tudi že prva – a na žalost ne zadnja – priredba, "Daj nam sunca", katera očitno spominja na original "Let the Sunshine In", Orkestar pa se verjetno tudi ni pretirano trudil, da bi to prikril.

                                                                                                       Foto: www.plaviorkestar.net

sobota, 10. februar 2018

Odštevamo: Smrt fašizmu (1986)

Plavci album začnejo s komadom "Fa, fa fašista nemoj biti ti", ki spada med boljše iz celotne diskografije in predstavlja enega absolutnih presežkov plate ("Sava tiho teče", "Zelene su bile oči te"), nadaljujejo pa z navihanim "Mangupom" ter kasneje s terasasto "Jovanko" ... Vse preveč pesmi ima "trizvezdični" stil, ki bi se bolj podal izvajalcem, kot je bila npr. Tajči, kot pa uspešni rock skupini iz Sarajeva, mesta, ki je bilo nekoč sinonim za kvalitetno jugoslovansko popularno glasbo. Vseeno nekaj zgoraj že omenjenih tehtnico prevesi močno na pozitivno stran, tako da plošča kot celota deluje uglasbeno. Število komadov je višje kot na prvencu, saj se jih na "Smrt fašizmu" znajde celih trinajst, kar pa, kot rečeno, ne predstavlja nesrečne številke. Najdaljši med njimi je s petimi minutami prvi, najkrajši pa "Valcer", ki igra pičli dve minuti in pol.   

                                                                      Foto: www.plaviorkestar.net