To, da je Joaquin
Phoenix vražje dober igralec, ste že vedeli. Ok. Morda malo manj zastrižete z
ušesi ob omembi škotske režiserke in scenaristke Lynne Ramsay, širši javnosti
gotovo najbolj znane po pretresljivem Pogovoriti
se morava o Kevinu (We Need to Talk
About Kevin, 2011). Ta se tokrat vrača z morda še bolj šokantnim in
neposrednim filmom, ki ji je na lanskem Cannesu prinesel nagrado za najboljši
scenarij, katero si deli skupaj Yorgosom Lanthimosom in Efthymisom Filippoujem
(Ubijanje svetega jelena). Projekt distribuirajo
še ne dve leti delujoči – a sila uspešni! – Amazon Studios, čeprav se je sprva
šušljalo, da naj bi bila vpletena družba A24.
Takoj dobimo
zanimiv in nekonvencionalen začetek, nekakšen uvod v zelo nazoren, surov in
brutalen film, prerešetan s "flashback"-i in težkoindustrijsko
glasbo. Film je skoncentriran na glavnega junaka, ki ga praktično skozi celoten
igralni čas spremljamo iz stališča tretje osebe. Gre za plačanca, nekdanjega
vojaka, katerega spoznamo tudi kot precej ljubečega sina. Odseki iz preteklosti
razkrivajo zlorabo v otroštvu, s strani očeta, za katerega naj bi nato kasneje
"poskrbela" mati, njegovo prejšnje delovišče, krutost modernega
sveta, kjer je človek človeku volk za košček čokoladne tablice. Med ogledom
doživljamo prijetno nelagodje, ki se včasih meji dobrega okusa nevarno približa
s posameznimi, večinoma s krvjo zaznamovanimi prizori. Veliko k temu pripomore
tudi (glasna) glasba, ki se popolnoma zlije z vzdušjem na platnu. Zanjo je
poskrbel Jonny Greenwood, multiinstrumentalist angleške alternativne rock
skupine Radiohead. Režiserka poleg že omenjene neposrednosti briljira še preko
svojega izostrenega občutka za detajle. Med ogledom se porajajo asociacije na
nekatera odmevna dela, denimo na korejski kult Stari (Oldeuboi, 2003),
ali pa na Bessonovega Leona (Léon, 1994). Na prvega se spomnimo
vsakič, ko Joe "poprime" za svoje kladivo ("Stop! Hammer
Time"), na drugega pa ob njegovi interakciji z mlado Nino.
Kot
zapisano, v glavni vlogi "razturava" Joaquin Phoenix. Če sem pod
recenzijo drame Kapitan Fantastični
zapisal, da je Viggo Mortensen zaradi vloge resen kandidat za nominiranca
Akademije za glavno moško vlogo, bi to več kot leto kasneje lahko popolnoma mirno trdil tudi za
Phoenixa. Igralec za potrebe snemanja dolgo časa ni obiskal frizerja, kot tudi
ne brivca, svoje telo pa "spoliral" do grobo mlete mešanice maščobe
in puste mišične mase. Odlično pooseblja zgoraj navedene karakteristike filma
in mu letos na področju zaenkrat ni para. Kot glavni junak ni "nikoli
zares tukaj", kar leti na njegov vlogo profesionalnega
"hitmana", predvsem pa se zdi, da je vedno za vse prepozen. Prepozen,
da bi rešil prijatelja in mater, prepozen, da bi dobil zadoščenje ob maščevanju
slednje, prepozen, da bi sam obračunal z izprijenim senatorjem. Vseskozi je
ignoriran s strani zunanjega sveta in verjetno ne bi prav nihče opazil, ako bi
si pred polno kavarno v glavo pognal kroglo ... Tudi sicer precej nerealno
politično klanje se iz perspektive filma in brez medijskega pompa zdi povsem
nemoteče. Kljub temu Joe premore tudi svojo bolj človeško plat, predstavljeno
predvsem skozi njegov odnos do matere in Nine, predvsem pa skozi njegovo
ravnanje s sovražnikom, ki ga ob umiranju celo drži za roko.
Zaključek je
nekoliko manj katarzičen, kot smo si želeli oz. bi to nekako pričakovali, vse
skupaj se odvije precej na hitro, čeprav ob relativno kratkem igralnem času
film sploh ne deluje prekratek, pa ne zaradi tega, ker bi se morebiti vlekel.
Sam konec mojstrsko reši dodatek pozitivne note in optimizma, ki zavejeta skozi
razigrano staro pesem.
Joj, pa tako sem se trudil, da bi ostal anonimen. Ja, sem eden izmed piscev omenjenega portala, tale "blog" pa sem ustvaril za potrebe eksperimentiranja, no, služi tudi kot nekakšen portfolio preteklih (že objavljenih) recenzij. Sicer pa me veseli, da spremljaš Filmstart. :)
OdgovoriIzbrišiNaj odgovorim še na prvo zastavljeno vprašanje. Film sem si ogledal na lanskem Liffu.